Tuesday, November 25, 2014

tradisi kudapan sireh pinang






Saya penggemar sireh sebagai kudapan bila diperlukan..
Tradisi menyireh ini adalah amalan kudapan turun temurun bangsa melayu yang mempunyai khasiat tersendiri.

Arwah mak saya seorang yang amalkan makan sireh.

Saya pon suka juga. Tiap2 hari sy menyireh. Termasuk la di ofis pn sy menyireh.

Sireh kudapan saya adalah campuran sireh+pinang+kapur+tembakau+buah pelaga+jintan manis...


Semua kandungan dalam sireh saya ni berkhasiat, termasuklah tembakau.
Kerana sy ambil pada nisbah yang sedikit, maka tembakau tersebut menjadi manfaat. X percaya? Google la khasiat makan tembakau.

Hari2 saya makan sireh ni..
Alhamdulillah, sakit sengal2 dada saya dh hilang. Sakit kepala pon lama dh x migrain.
Yang penting,nafas mulut jadi wangi..
Saya bertambah yakin untuk berbual dekat2 dengan orang pada jarak yang dekat.

Oleh itu, marilah sama2 kita amalkan makan sireh!

Majulah sireh untuk negara.


No comments: